أجملوا في طلب الدنيا فإن كلا ميسر لما خلق له . در طلب دنيا معتدل باشيد و حرص نزنيد ، زيرا به هر كس هر چه قسمت اوست مي رسد .
دیدار با رهبر
  نگارش شده در تاریخ:چهار شنبه 15 آذر 1391برچسب:, 15:19  

رفت و آمد به خانه بزرگان و ديدار و ملاقات با آنان به ويژه با شخصي چون پيامبر اسلام
بايد در اوقات معين انجام گيرد.قرآن افرادي را که بدون تعيين وقت قبلي در اطراف
خانه پيامبر اجتماع ميکردند و ميگفتند :( يا محمد اخرج الينا ) ...اي محمد بيرون بيا
را سرزنش ميکند و آنان را بيعور ميداند که از روي نافهمي نه مرض چنين ميکنند
و به آنان تذکر ميدهد که بايد صبر کنند تا پيامبر در وقت مناسب خودش نزد آنان بيايد و يا اگر خواست آنان را به حضور بپذيرد.

 

 

منبع: کتاب معارف قرآن(پژوهشکده تحقيقات اسلامي نمايندگي ولي فقيه در سپاه )


<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|
اصالت تشیع از نظر تاریخ
  نگارش شده در تاریخ:یک شنبه 14 آذر 1391برچسب:اصالت تشیع ","تاریخ","زندگانی یاران پیامبر",", 21:43  

زندگانی یاران پیامبر گرامی اسلام(ص)، بزرگترین گنجینه علمی و اخلاقی و اجتماعی است که در اختیار ما مسلمانان قرار دارد. هنگامی که شجره رسالت بارور گردید، و پیامبر به تبلیغ و پرورش افراد پرداخت، نخستین دستاور و میوه این شجره مقدسه، ایمان گروهی از رجال با اخلاص و با وفا بود، که در طول تاریخ حیات پیامبر(ص) و پس از وی، در گسترش و رسالت اسلام کوشیدند و جان و مال خود را فدای هدف مقدس حضرتش نمودند. قرآن درباره این گروه از پرورش یافتگان رجال صدر اسلام چنین می فرماید:

« مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سيماهُمْ في‏ وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ...»[1]محمّد (ص) فرستاده خداست و کسانی كه با او هستند، با گروه كفّار سخت و شديد، و نسبت به یکدیگر مهربانند، آنان را در حال ركوع و سجود مشاهده می کنی آنان پیوسته رحمت و خشنودی خدا را مى‏طلبند در سیمای آنان اثار سجده نمايان است ...
 
مطالعه و بررسی زندگانی همین افراد می تواند بزرگترین درس زندگانی به ما بدهد، و ایمان و اخلاص آنان و رفتار و کردارشان، استوراترین راهنمای ما گردد.



[1] سوره فتح/29

منبع: کتاب شخصیتهای شیعه، نویسنده : مهدی پیشوایی


<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|
دلایل عدم تحریف قرآن
  نگارش شده در تاریخ:یک شنبه 13 آذر 1391برچسب:اطلاعات عمومی قرآنی, 21:13  

قرآن تنها کتاب آسمانی است که از دسترس اغیار به دور مانده، و همانگونه که بر پیامبر اسلام(ص) نازل گردیده، در اختیار انسان ها قرار گرفته است، بر خلاف کتب انجیل و تورات و ... که در طول زمان دچار تغییرات فراوان شده و گردآورندگان آنها بسیاری از مطالب را به آنها افزوده اند به طوری که کتب اهل کتاب(تورات، انجیل) پر است از مطالب ضد نقیض و بی اساس که از ساحت مقدس الهی به دور است و اما دلایل عدم تحریف قرآن عبارتند از:

 1.      آیه 9 از سوره حجر که می فرماید : « انّا نَحنُ نزَّلنا الذّکر و انّا لَهُ لَحافظُونَ »[1]

2.      قرآن برای مسلمانان همه چیز بوده ، قانون اساسی ، دستورالعمل زندگی ، برنامه حکومت و ... پس روشن می شود که اصولا کم و زیاد در آن امکان نداشته است .علاوه بر این مسلمانان همواره در نمازها و در مسجد، خانه و میدان جنگ و به هنگام روبرو شدن با دشمن به عنوان استدلال بر حقانیت مکتب، از آن استفاده می کردند.
3.      وجود حافظان قرآن یکی از دلایل دیگر عدم تحریف قرآن می باشد. عدد حافظان قرآن به اندازه ای بود که در تواریخ می خوانیم: در یکی از جنگ ها که زمان ابوبکر واقع شد چهارصد نفر از قاریان به قتل رسیدند و در داستان(بئر معونه) یکی از آبادی های نزدیک مدینه و جنگی که در آن منطقه در زمان حیات پیامبر اسلام اتفاق افتاد، عده ی زیادی از قاریان قرآن از اصحاب پیامبر( در حدود 70 نفر) به شهادت رسیدند. مسئله حفظ بعنوان یک سنت و عبادت بزرگ همیشه در میان مسلمانان مطرح بوده و هست. پس قرآن یک کتاب متروک در گوشه ی خانه و یا مسجد که گرد و غبار فراموشی روی آن نشسته باشد نبوده تا کسی از آن کم و یا بر آن بیفزاید.
4.      وجود نویسندگان وحی ، یعنی کسانی که بعد از نزول آیات قرآن بر پیامبر آیات را یادداشت می کردند ، که عدد آنها را چهارده تا چهل نفر نوشته اند .
5.      دعوت همه پیشوایان اسلام به قرآن موجود ، قابل توجه اینکه بررسی کلمات پیشوایان اسلام نشان می دهد که از همان آغاز اسلام همه یک زبان مردم را به تلاوت و بررسی و عمل به همین قرآن موجود دعوت می کردند و این خود نشان می دهد که این کتاب آسمانی به صورت یک مجموعه دست نخورده ، در همه قرون نخستین اسلام بوده است .
6.       روایات ثقلین که با طرق معتبر و متعدد از پیامبر (ص) نقل شده ، خود دلیل دیگری بر اصالت قرآن و محفوظ بودن آن از هر گونه دگرگونی است ، زیرا طبق این روایت پیامبر (ص) می فرماید : « من از میان شما می روم و دو چیز گرانمایه برای شما به یادگار می گذارم : نخست قرآن و دیگری اهل بیت من است که اگر دست از دامن این دو برندارید هرگز گمراه نخواهید شد. »
7.      علاوه بر همه اینها قرآن به عنوان یک معیار سنجش مطمئن اخبار صدق و کذب به مسلمانان معرفی شده است ، و در روایات زیادی که در منابع اسلامی آمده می خوانیم که اگر در صدق و کذب هر حدیثی شک کردید ، آن را به قرآن عرضه کنید . هر حدیثی موافق قرآن بود ، حق است و هر حدیث مخالف آن نادرست است .

 حتی اگر فرضا تحریفی در قرآن حتی به صورت نقصان رخ داده بود ، هرگز ممکن نبود به عنوان معیار سنجش حق از باطل و حدیث درست از نادرست معرفی گردد

 برگرفته از کتاب:اطلاعات عمومی قرآنی


[1] ما این قرآن را که مایه تذکر است نازل کردیم و ما به طور قطع آن را حفظ خواهیم کرد

<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|
تاریخ بعثت رسول خدا
  نگارش شده در تاریخ:یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:تاریخ بعثت","جبرئیل","علق","انبیا","هفدهم رمضان","نزول","الهام غریزی","الهام فطری",", 20:54  

در تاریخ بعثت رسول خدا نوشته اند که آن حضرت روز دوشنبه هفدهم رمضان یا بیست و هفتم رجب(دوازده سال پیش از هجرت به مدینه) مطابق ششم اگوست یا اول فوریه 610 میلادی - به هنگامی که چهل سال و شش ماه و هشت روز سال قمری و یا سی و نه سال و سه ماه و هشت روز شمسی از عمر شریفش می گذشت، به مقام نبوت رسیدند.

قرآن کریم در سلسه ی طولی سه مرحله از نزول را طی کرد تا در اختیار مردم قرار گرفت.
 
1.      نزول در لوح محفوظ(لوح محفوظ ظرف قرآن است.)
2.      نزول در بیت العزه آسمان دنیا
3.      نزول تدریجی آن به وسیله ی جبرئیل بر پیامبر اسلام(ع)وحی در اصل به معنی اشاره سریع است و به اعتبار سرعت گفته اند امر وحی یعنی کار سریع.
 
وی در قرآن به معانی گوناگونی آمده است از جمله:
 
1.      الهام فطری به انسان مانند الهام خداوند به مادر موسی
2.      الهام غریزی به حیوان از قبیل الهام خداوند به زنبور در ساختن لانه خود
3.      اشاره سریع و مرموز چنان که خداوند در مورد زکریای پیامبر می فرماید
4.      القای امری به فرشتگان تا آن را فوراً فرمان برند.
5.      سخن گفتن خداوند با انبیا.
 
در حدیثی که در طرق روایات شیعه و اهل سنت دیده می شود، آمده است: حارث بن از پیامبر گرامی(ع) پرسید: وحی چگونه بر شما نازل می شود؟رسول اکرم(ص) فرمود: گاه صدایی مانند صدای جرس به گوش من می رسید و وحی که بدین صورت بر من نازل می شد، سخت بر من گران و سنگین بود، سپس این صداها قطع می شد و آن چه را جبرئیل می گفت، فرا می گرفتم و گاهی جبرئیل به صورت مردی بر من فرود می آمد و سپس با من سخن می گفت و من گفته های او را حفظ و از بر می کردم.[1]
پیامبر اکرم(ص) در مورد کیفیت نزول اولین آیات قرآنی می فرماید:
در غاز حرا در خواب به سر می بردم که جبرئیل بر من وارد شد و برایم پاره ای از دیبا که کتابی و نوشته ای در آن بود، آورد و گفت بخوان ... تا سه بار این وضع تکرار شد و در آخرین بار به من گفت: بخوان. گفتم چه چیزی بخوانم؟ گفت: « اقرا باسم ربک الذی خلق خلق الانسان من علق اقرا و ربک الاکرم الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم.»[2]
پس از آن، جبرائیل از کنارم دور شد و من بیدار شدم؛ چنان که گویی کتابی در قلبم نوشته شد. از غار بیرون آمدم و به نیمه راه کوه رسیدم، در این اثنا ندایی به گوشم رسید که می گفت: « ای محمد! تو رسول خدایی و من جبرئیلم. » به راه خود ادامه دادم و هر گامی که بر می داشتم با ترس و بیم آمیخته بود تا به خانه رسیدم.[3]
 



[1] تاریخ قرآن کریم / 33
[2] علق / 5-1؛ به نام پروردگارت که خدای آفریننده ی عالم است، قرائت کن. آن خدایی که آدمی را از خون بسته بیافرید. بخوان و پروردگار تو کریم ترین کریمان عالم است. آن خدایی که بشر را علم نوشتن به قلم آموخت. به آدمی آن چه را که نمی دانست، تعلیم داد.
[3] تاریخ قرآن کریم / 36
 
برگرفته از کتاب: اطلاعات عمومی قرآنی.

<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|
ولایت فقیه
  نگارش شده در تاریخ:شنبه 11 آذر 1391برچسب:ولایت فقیه","نظریه","فقه شیعه","امامیه ","اهل سنت ","مسائل سیاسی روز ",", 10:4  

 

نظریه ولایت فقیه نظریه ای است دیرپاست که هم امامیه و هم اهل سنت از آن بحث کرده اند، اما اساساً زمینه اجرای اصل ولایت فقیه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وجود نداشته است.
ولایت فقیه جزء واضحات فقه اسلام و مسلمات فقه شیعه است. کاری که امام کرد، این بود که توانست این فکر را با توجه به آفاق جدید و عظیمی که سیاست ها و مکتب های امروز دارند، مدون کند و آن را ریشه دار، مستحکم، مستدل و با کیفیت سازد؛ یعنی به شکلی در آورد که برای هر انسان صاحب نظری که با مسائل سیاسی روز و مکاتب سیاسی روز هم آشناست، قابل فهم و قابل قبول باشد.

 


<-TagName->
      نويسنده: zeinab       |    لینک ثابت |    ادامه مطلب|

صفحه قبل 1 ... 5 6 7 8 9 ... 10 صفحه بعد

کلیه حقوق این وبلاگ برای نویسنده محفوظ می باشد. باشد.